«بحمدالله در این فضایی که در کشور ما، قرآن زیاد رایج شده است و قرّاء و تلاوت‌گران قرآن زیادند، ما بایستی ـ یعنی این برادرانی که مسئولین بخش‌های مختلف قرآنی هستند، ان‌شاءالله این کار را انجام بدهند. برای قاری کامل یک حدی بگذاریم؛ هر کسی که به این حد رسید، به عنوان یک قاری ممتاز، یا قاری خوب، یا قاری کامل شناخته بشود؛ و همه او را به این عنوان بشناسند.

فرض بفرمایید تصدیق معیّنی، مشخصه‌ای به او داده بشود و به این خصوصیت امتیاز پیدا کند. ممکن است برای شناسایی قاری‌ای که به این حد می‌رسد، لازم باشد که صد جهت رعایت بشود یا اگر صد جهت نباشد ـ مبالغه باشد ـ لازم باشد که ده‌ها جهت رعایت بشود؛ این‌ها با دقت رعایت بشود ـ بدون هیچ اغماضی. کسی که توانست این مرحله را طی بکند، به عنوان یک قاری استاد، قاری ممتاز، قاری برجسته، قاری‌ای که می‌شود او را مطرح کرد و در مجامع جهانی عرضه کرد معرفی کنیم. البته این که می‌گوییم مجامع جهانی، غیر از آن کسانی است که در مسابقات جهانی شرکت می‌کنند؛ او ممکن است به این حد هم نرسیده باشد، لیکن در مسابقات جهانی شرکت کند، مانعی هم ندارد؛ اما به نظر من کسی که به عنوان قاری جمهوری اسلامی معرفی می‌شود، بایستی حتماً سطح معینی را احراز بکند؛ که این به عهده آقایانی است که اساتید قرآنند.»
بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تعیین حد قاری کامل(۳ رمضان المبارک ۱۴۱۷- ۲۴ دیماه ۱۳۷۵ )

از گذشته، یکی از دغدغه‌ها و مطالبات جامعه قرآنی کشور، ساماندهی و شفاف‌سازی در امر رتبه‌بندی قاریان و مدرسان قرآن بوده که در این طبقه‌بندی، سطوح عناصر قرآنی با توجه به ویژگی‌های علمی و مهارت‌های عملی ضابطه‌مند شود. همچنین در سایه این رتبه‌بندی شفاف و ضابطه‌مند، هر قاری و مدرس قرآن ضمن شناخت توانمندی‌ها و استعدادهای خویش، شرایط و مراحل ارتقا به رتبه‌های بالاتر را نیز به خوبی رصد نماید تا در مجموع، رشد و ارتقای قاریان و معلمان عزیز فراهم آید. به تبع آن هم، شرایطی ایجاد گردد تا با الگوسازی و نصاب‌آوری در قرائت، شاهد تولید آثار فاخر در این حوزه باشیم. این مهم در تأکیدات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در تعیین حد قاری کامل، خود را به خوبی نمایان ساخته است. جرقه‌های اولیه اجرای طرحی که پاسخ گوی این مطالبه به حق باشد، به سال ۷۶ و ۷۷ برمی‌گردد که پیش‌نویس‌هایی در شورای عالی قرآن تهیه شده بود.
مع الوصف، با تلاش‌های وافر و تشکیل جلسات متعدد کارشناسی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تعیین ساز و کاری جهت ارزیابی و رتبه‌بندی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم و تسهیل تعامل و خدمت‌رسانی دستگاه‌های مختلف به ایشان، آیین‌نامه ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم در جلسه نهم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در تاریخ ۱۳۸۹/۱۲/۷ به تصویب و جهت اجرا به شورای عالی قرآن ابلاغ شد و مقرر گردید هر سال حداقل یک دوره آزمون تخصصی برگزار و به قبول‌شدگان گواهی‌نامه تخصصی قرائت و تدریس قرآن اعطاء شود.

تسهیلات دارندگان گواهی‌نامه ارزیابی قاریان و مدرسان

ضوابط ارزیابی قاریان ومدرسان مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی

میثاق‌نامه